08 05/2021

(INTERVIU) Serghei Popovici: Obiectivul principal al I.P. STISC este asigurarea beneficiarilor cu servicii eficiente, utile și de calitate

Serghei Popovici, directorul Instituției Publice „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică” (STISC), în cadrul unui interviu, cu ocazia aniversării a 3 ani de la crearea I.P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică” prin reorganizarea Î.S. „Centrul de Telecomunicații Speciale”, a vorbit despre noile perspective și oportunități pentru consolidarea tehnologiilor informaționale, precum și despre impactul și provocările pandemiei asupra societății informaționale.

Domnule Popovici, ultimul an a fost unul specific pentru STISC, ce puteți spune despre această perioadă?

Serghei Popovici: Pentru mine această perioadă a fost o provocare, dar, totodată, o onoare de a activa în calitate de director al I.P. STISC. Ultimul an într-adevăr a fost cu multe evenimente, atât pe plan intern cât și extern, circumstanțele au determinat structurile de stat să se adapteze rapid spre schimbări pentru a asigura continuitatea activităților în timpul pandemiei cauzate de COVID-19, însă lucrul asiduu alături de colegii mei, adevărați profesioniști, care își fac meseria onest și cu dedicație, m-a bucurat nespus.

Consider că responsabilitatea și răspunsul în timp util la necesitățile beneficiarilor a fost formula de succes ce a menținut activitatea STISC la un nivel înalt și a  contribuit la realizarea tuturor obiectivelor propuse.

În toți acești 3 ani de activitate ca STISC, noi am fost alături de beneficiari, am oferit suportul necesar și am asigurat servicii de calitate. În acest context, cu ocazia aniversării instituției, țin să mulțumesc întregii echipe STISC pentru profesionalism și dăruire în activitatea de zi cu zi pe care o fac. Doar împreună, am demonstrat că entuziasmul, dedicația și profesionalismul pot aduce realizări frumoase, contribuind la crearea și dezvoltarea societății informaționale a Republicii Moldova.

Care sunt obiectivele și prioritățile stabilite de I.P. Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică pentru anul 2021 ?

S.P.: Obiectivul principal al I.P. STISC este asigurarea beneficiarilor cu servicii eficiente, utile și de calitate. De menționat este că, conform HG. 428/2020 I.P. STISC a fost desemnată în calitate de Centru Guvernamental de răspuns la incidente cibernetice, devenind, astfel, punctul unic de contact și raportare a incidentelor cibernetice identificate în cadrul CERT-urilor departamentale și a altor structuri subordonate. Această decizie oferă noi obiective, printre care punerea în aplicare a unui registru de evidență a incidentelor de securitate cibernetică, asigurarea unei platforme eficiente de comunicare dintre CERT Gov și CERT -urile departamentale.

De asemenea, avem stabilite obiective și acțiuni conform Planului de acțiuni privind implementarea Strategiei securității informaționale a Republicii Moldove pentru anii 2019-2024, precum și proiecte în domeniul securității cibernetice și nu doar.

Care au fost cele mai solicitate servicii ale I.P. STISC de la începutul anului 2021 ?

S.P.: Pandemia COVID-19 a favorizat orientarea instituțiilor tot mai mult spre digitalizare. Instituirea de lungă durată a carantinei a condus la faptul că tot mai mulți antreprenori și-au orientat activitatea de comerț și/sau prestarea serviciilor tipic, la activitatea de comerț/prestarea servicii online. Un indicator relevant în acest sens este creșterea cu circa 17% a numărului de domenii de nivel superior .md înregistrate în trimestrul 1 al anului 2021, față de aceeași perioadă a anului precedent, și cu circa 21,9% mai mult față de trimestrul IV al anului 2019.

De asemenea, se înregistrează o creștere a numărului de utilizatori și a numărului de tranzacții efectuate prin intermediul semnăturii electronice tradiționale și mobile. Numărul de tranzacții efectuate prin intermediul semnăturii electronice tradiționale a înregistrat o creștere cu circa 19% în trimestrul I al anului 2021 în comparație cu aceeași perioadă a anului 2020. La fel, s-a înregistrat o creștere cu circa 32% a tranzacțiilor efectuate utilizând semnătura mobilă.

Dat fiind faptul că tot mai multe persoane juridice și fizice își impun ca scop securizarea schimbului de informații de pe internet, apelează tot mai des la servicii de certificare a cheilor publice de tip SSL. Aceste certificate au rolul de a valida identitatea unui domeniu sau a unei companii și a securiza conexiunea dintre site și vizitator. Astfel, IP. STISC a înregistrat în trimestrul I al anului 2021 o majorare a numărului de solicitări la servicii de certificare a cheilor publice de tip SSL de 2,1 ori față de aceeași perioadă a anului precedent. Cele mai solicitate tipuri de certificate SSL tipuri de certificate SSL au fost: Sectigo Essential (constituind 30,6% din total certificate emise), Sectigo Instant (circa 14,3 din total certificate emise), Commercial Wildcard SSL (12,2% din total certificate emise), RapidSSL și Sectigo Essential Wildcard (a câte 10,2% din total certificate emise) și alte tipuri de certificate SSL (22,5%).

Totodată, I.P. STISC – implementând continuu soluții eficiente și optime, destinate mediului de găzduire web, asigurând stabilirea serverelor, precum și securitatea acestora – a reușit să atragă tot mai multe entități și persoane fizice, înregistrând o creștere a cererilor privind prestarea serviciilor de hosting. Astfel, în trimestrul I al anului 2021 au beneficiat de servicii hosting, prestate de I.P. STISC peste 500 de unități și persoane fizice, de circa 1,7 ori mai mult (+240 unități) față de aceeași perioadă a anului trecut, și cu 24,1% mai mult (+115 unități) față de trimestrul IV al anului 2020.

Veți veni cu careva schimbări în direcțiile de activitate pe care le prestează I.P. STISC?

S.P.: Misiunea și obiectivele STISC au fost și sunt asigurarea unor servicii eficiente și de calitate, pentru o țară mai prosperă și dezvoltată, inclusiv în domeniul tehnologiilor informaționale și securității cibernetice. Pandemia a reiterat importanța automatizării proceselor și utilizării tehnologiilor moderne în structurile guvernamentale. În contextul circumstanțelor create de pandemie, necesitatea utilizării semnăturii electronice a crescut exponențial, precum și volumul de documente semnate și transmise electronic. Țin să cred că în continuare vom fi mult mai performanți, eficienți și vom reuși să realizăm cu succes obiectivele stabilite.

Ce planuri și perspective de viitor aveți?

S.P.: Activitățile instituției noastre sunt direct legate de obiectivele stabilite de Guvern și sarcinile puse de către acesta, iar planul de acțiuni pe următorii ani va cuprinde mai multe proiecte importante, care deja sunt puse pe rol de execuție.

Printre obiectivele viitoare conform Strategiei Securității informaționale a Republicii Moldova pentru anii 2019-2024 putem menționa:  dezvoltarea capacităților de asigurare a securității informaționale, cibernetice și de comunicare strategică a Republicii Moldova, crearea unui sistem integrat de comunicare și evaluare a amenințărilor la adresa securității informaționale și de elaborare a măsurilor operative de răspuns, dezvoltarea capacităților de reziliență cibernetică și ridicarea nivelului de cultură în domeniul TIC etc.

Totodată, îmbunătățirea calității serviciilor prestate este prioritatea numărul unu al instituției. Ne vom focusa pe crearea instrumentelor de prevenire a incidentelor, stabilirea unui sistem eficient de comunicare dintre utilizatorii serviciilor și specialiștii STISC.

Oamenii sunt cei ce asigură schimbarea, de aceea doresc cu sinceritate ca echipa instituției să fie proactivă, să aibă o prestație bună și o creștere continuă a abilităților profesionale, o deschidere către schimbare și dorința de a acumula mereu cunoștințe noi în domeniul profesional.

Notă: I.P. Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică (I.P.  STISC) este instituția responsabilă de asigurarea administrării, menținerii și dezvoltării infrastructurii de tehnologie a informației, sistemului de telecomunicații al autorităților administrației publice, ca parte a rețelei de comunicații speciale și a sistemelor informaționale de stat, gestionarea infrastructurii unice a cheii publice a Guvernului, precum și implementarea politicii statului în domeniul securității cibernetice.